Pożywne śniadanie dla dzieci powyżej roku

Śniadanie to nie tylko poranny zastrzyk energii, którego nie da się zastąpić żadnymi innym posiłkiem w ciągu dnia, ale inwestycja w zdrową przyszłość.

pożywne śniadanie dla rocznego dziecka

Śniadanie to nie tylko poranny zastrzyk energii, którego nie da się zastąpić żadnymi innym posiłkiem w ciągu dnia, ale inwestycja w zdrową przyszłość.

Badania naukowe, dowodzą, że dzieci które jedzą śniadanie, lepiej się uczą, są lepiej skupione, uważne i spokojniejsze, niż te które ominęły ten posiłek. Mają mniejszą skłonność do podjadania i przejadania się w ciągu dnia, co procentuje w późniejszych latach mniejszą skłonność do otyłości.

Od spokojnego i wartościowego śniadania powinien zaczynać się dzień całej rodziny. Pamiętaj o tym, nawet jeśli twój maluch niedawno skończył roczek. Jeśli od małego przyzwyczaisz go do pełnowartościowego śniadania, wyrobisz w nim odruch jedzenia rano i zwiększysz szansę utrzymania tego pozytywnego nawyku w wieku dorosłym.

Pożywne śniadanie dla roczniaka

Roczny maluch zaczyna śmiało używać ząbków, przy pałaszowaniu kanapki, jajka, owoców czy warzyw. To dobra pora by ze śniadania uczynić posiłek naprawdę atrakcyjny, smaczny i pełnowartościowy. Śniadanie dziecka, podobnie jak twoje powinno dostarczać organizmowi białka, węglowodanów, tłuszczów, witamin, minerałów oraz błonnika i pokrywać 25 % dziennego zapotrzebowania na energię.

Pamiętaj, że zamiast węglowodanów prostych, które szybko zostaną spalone lepiej zaproponować malcowi węglowodany złożone, które będą dłużej trawione, przez co starczą organizmowi na dłużej i dziecko dotrwa spokojnie do następnego posiłku.

Zamiast soku owocowego daj maluchowi świeży owoc, zamiast jasnego pieczywa, ciemne; zamiast dżemu płatki niesłodzone (najlepiej owsiane) i pokrojone owoce.
Węglowodanom zawsze powinno towarzyszyć białko w postaci kawałka mięsa, ryby, jajka czy sera. Szklanka mleka, kubek jogurtu czy plasterek sera dostarczy organizmowi niezbędnego wapnia.

Niewielkie ilości tłuszczu zapewnią prawidłowy rozwój mózgu. Pamiętaj jednak, że jego zbyt duża ilość, odbierze energię mózgowi i skieruję ją do pracującego nad jego trawieniem żołądka.

Pomysły na pożywne śniadanie dla rocznego dziecka

  • kaszka albo kleik z mlekiem modyfikowanym to doskonałe źródło węglowodanów, ale także białka i odpowiedniego rodzaju tłuszczu; gdy dodasz do niej kawałki świeżych owoców lub polejesz ją sokiem śniadanie stanie się bardziej wartościowe.
  • kanapkę z chlebem graham posmarowanym masłem i pastą jajeczną (jajko ugotowane na twardo rozmieszane z jogurtem naturalnym i szczypiorkiem czy natką pietruszki) ćwierć pomidora, kubeczek mleka modyfikowanego lub mleko z twojej piersi
  • małą pełnoziarnistą bułeczkę z kremem twarogowym z dodatkiem ogórka startego na tarce, kakao na mleku modyfikowanym

Pierwsze śniadanie zaplanuj gdzieś w okolicach 7-9 godziny pozwoli to na dobre rozplanowanie innych posiłków w ciągu dnia, tak by przerwa między nimi nie była dłuższa niż trzy, cztery godziny, dzięki czemu malec nie będzie tracił siły i koncentracji.
Prócz pierwszego śniadania twój szkrab powinien też zjeść drugie śniadanie. Zaplanuj je w okolicach godziny 10-11.

Drugie śniadanko powinno stanowić 10 % dziennego zapotrzebowania na energię. To dobra okazja by podać dziecku jakiś owoc. Może to być kilka śliwek, banan, morela, brzoskwinia, czy też koktajl owocowy, np. z dodatkiem płatków owsianych.

Zaakceptowano przez eksperta

tekst dla osesek.pl: Ewa Zofia Jarymowicz dietetyk, specjalista zdrowia publicznego, instruktor lekkiej atletyki

fot.
Fotolia

Artykuły wybrane dla Ciebie

Pożywne śniadanie dla dzieci powyżej roku - komentarze

Adriana2013-10-02 19:20:35

Widzę, że śmiało można podawać świeży ogórek rocznemu dziecku. U mnie w menu zabrakło tego warzywa

maria2013-03-02 23:35:23

a mój roczny synek pije w nocy jeszcze 3 razy mleko.próbowałam go oduczyć ale nic to nie dało.wstaje ok 7. ok 11 idzie spać na 2 godzinki i dostaje mleko (moje odciągane)potem je zupko-II danie ok 100 ml . i na II sen ok 17 znów mleko(moje). bez mleka nie zaśnie i na wieczór ok godz. 20 mannę lub owsiankę z owocami. ok 22 idzie spać i znów dostaje mleko. pije często a po mało. (po ok 150 ml) w sumie wypije mleka na dobę ok 750 ml) . próbowałam zmienić mu sposób jedzenia ale się nie da. synek jest niejadkiem, dużo musze sie nabiegać za nim by zjadł obiadek czy kolacje.w miedzy czasie niezapycham go niczym, nie je chrupek, biszkoptów, paluszkow itd. pomocy.on mało je

Beata2010-05-29 02:48:32

Mało sie Pani zna, Pani Zofio na zdrowym żywieniu!
Węglowodanów nie należy łączyc z bialkiem, owoce należy jeśc jako osobny posiłek, a węglowodany proste w porannym posilku są niezbedną porcją energii dla mózgu.
Oczywiście wszelkie napoje w tym mleko pijemy przed jedzeniem.