Zdrowy sok, czyli jaki?

Soki są doskonałym źródłem składników mineralnych i witamin, które korzystnie wpływają na pracę układu odpornościowego.

zdrowy sok dla małego dziecka

Soki są doskonałym źródłem składników mineralnych i witamin, które korzystnie wpływają na pracę układu odpornościowego. Mogą być smaczną alternatywą dla wody, jednak w diecie nie mogą jej całkowicie zastąpić. Należy traktować je, jako urozmaicenie a nie, jako podstawę napojów malca. Przy wyborze zdrowego soku dla naszej pociech, najważniejsze jest to, aby pamiętać, jaki sok podajemy dziecku i ile go oferujemy.

Soczek dla niemowlęcia

Maluszek karmiony sztucznie pierwszy swój soczek, może otrzymać w 5-6 miesiącu życia lub w 7, jeśli ssie pierś mamy. Porcję soczku zwiększamy w czasie, zaczynając od jednej, dwóch łyżeczek. Najpierw podajemy soki jednoskładnikowe, bo łatwiej wtedy zauważyć, że coś dziecko uczula. Na początku proponujemy sok jabłkowy, po miesiącu możemy zaproponować sok: marchwiowy, dyniowy, z czarnych jagód, następnie malinowy, z gruszek i moreli oraz brzoskwiń, winogron, bananów.  Roczny malec, jeśli nie ma alergii pokarmowej, może spróbować soku z owoców cytrusowych (pomarańczy, grejpfrutów) i truskawek. A także z czarnych porzeczek, żurawiny oraz z warzyw: czerwonych buraków, pomidorów, selera. Podając soczek pamiętaj jednak, że dla niemowlęcia to nie tylko napój, ale także posiłek.

Zdrowy soczek dla małego dziecka

Dla maluszków do 3 roku życia wybieraj soki z grupy specjalnego przeznaczenia żywieniowego, czyli przeznaczonych specjalnie dla niemowląt i małych dzieci. Przygotowane są z owoców i warzyw pochodzących ze specjalnie kontrolowanych upraw, coraz częściej ekologicznych, nie są dosładzane cukrem z buraków (zawierają tylko fruktozę), sztucznie witaminizowane ani konserwowane chemicznymi substancjami. Najlepiej te pakowane w butelkach a nie kartonikach.

Sok, sokowi nierówny

Absolutnie nie podawaj dziecku soków dla dorosłych, nawet tych renomowanych firm. Są to, bowiem często zwykle napoje lub soki mocno przetworzone - najpierw zagęszczone, a następnie rozrzedzone tak bardzo, że konieczne jest ich dosłodzenie i wzbogacenie sztucznymi witaminami, bo naturalnych w nim już nie ma. Owoce użyte do ich produkcji pochodzą z wielkich przemysłowych upraw.

Zarówno soki dla niemowląt, jak i te dla dzieci występują w dwóch formach - czyste soki klarowane i te zawierające miąższ, czyli przecierowe. Ich skład jest niemal identyczny. Niemal, bo klarowane nie mają jednego ważnego składnika - błonnika, który reguluje pracę jelit. Soki przecierowe są bardziej syte i bardziej kaloryczne, niż soki klarowne, które natomiast są mniej słodkie, ale dzięki temu lepiej gaszą pragnienie.

Najzdrowsze są soki warzywne, mają mniej cukru oraz więcej błonnika i witamin niż soki owocowe. Niektórym z nich przypisuje się właściwości lecznicze, np. sok z marchwi pomaga leczyć niedokrwistość i biegunkę, działa przeciwrobacznie (np. na owsiki u dzieci), a zawarty w nim beta-karoten chroni organizm przed zanieczyszczeniami środowiska. Sok buraczany pobudza krążenie, ma właściwości oczyszczające krew i pomaga w wydalaniu kwasu moczowego z organizmu.

Dobrym rozwiązaniem jest podawanie przecierowych soków warzywno-owocowych tym dzieciom, które nie bardzo lubią warzywa. Owoce łagodzą nieco wytrawny smak warzyw, a sam sok - choć nie zastąpi całodziennego zapotrzebowania na nie - może stanowić doskonałe urozmaicenie diety.

Soczek domowej roboty

Świeży sok, domowej roboty to dobry pomysł, pod warunkiem, że wyciskamy go z owoców i warzyw uprawianych ekologicznie, na dobrych, nieskażonych glebach, bez użycia środków owadobójczych, chwastobójczych itp. By był zdrowy należy go wyciskać z świeżych, nieuszkodzonych owoców i warzyw - nadgniłe, spleśniałe nie nadają się do przyrządzania soków nawet po odcięciu uszkodzonych części!

Takiego soku nie doprawiamy cukrem i podajemy bezpośrednio po wyciśnięciu, gdyż szybko traci cenne witaminy i błyskawicznie się psuje, jego przydatność do wypicia mija w ciągu doby. Kwaśne soki możemy rozcieńczać wodą lub łączyć z sokami ze słodkich z natury owoców, jak np. maliny.

Ile soku w diecie dziecka?

Niestety soki pite w nadmiarze osłabiają apetyt, mogą się przyczynić do otyłości, rozwoju próchnicy, biegunki i innych zaburzenia żołądkowo-jelitowe, takich jak nadmiar gazów, wzdęcia i bóle brzucha.  Dlatego ważne jest by nie przekraczać zalecanej dziennej dawki soków: 50-100 ml dla maluszka w pierwszym roku życia i 150-180 ml dziennie, dla dziecka powyżej 1 roku życia. Jeśli maluszek domaga się większej ilości soku – rozcieńcz go wodą.

By chronić ząbki dziecka przed próchnicą pamiętajmy, iż lepiej nie podawać ich przez smoczek (próchnica butelkowa) a skorzystać z butelki z łyżeczką lub ustnikiem, bądź z kubka niekapka.

Autor: Ewa Jarymowicz - dietetyk

tekst dla osesek.pl: Ewa Zofia Jarymowicz dietetyk, specjalista zdrowia publicznego, instruktor lekkiej atletyki

fot.
Fotolia

Artykuły wybrane dla Ciebie

Zdrowy sok, czyli jaki? - komentarze

Izabela2014-08-26 02:44:02

Znaleźć sok bez cukru, dobrej jakości to dość trudne ja wybieram tylko takie, których składu jestem pewna no i mają jakieś właściwości zdrowotne np. z czarnego bzu. Co do polecanego Oleofarm rzeczywiście mają duży wybór i dobrą opinię.

pumpkin2014-08-25 15:39:58

jejku a po co od razu dosładzane stewią? to juz bezcukrowych nie ma? rabenhorsty sa bez cukru i wcale nie sa niesmaczne. zastanowcie sie, czy chodzi wam o zdrowie dziecka czy o to zeby nie grymasilo za bardzo...

Angelika2014-07-05 20:02:46

Kiedyś poświęciłam duuużo czasu na szukanie zdrowych soków dla siebie i swojej rodziny. W czasach wszechobecnej na półkach sklepowych przesłodzonej chemii nie było to łatwe. W końcu znalazłam w internecie ciekawą linię "Soki Świata" Oleofarm. Zero sztucznych składników, soki bezpośrednio wyciskane z owoców, mają zdrowy miąższ. Duży wybór w smakach. Polecam.

rybka2014-06-27 01:38:34

Tak całkiem to nie jest bez cukru, ale ma go znacząco mniej niż kiedyś i niż większość napojów dla dzieci.

kalyna2014-06-22 20:36:37

Z przecierowych soków to tylko marchew z jabłkiem dzieci chcą pić. Poza tym lubią wodę smakową, nie chcą pić samej wody, nie i koniec.

bananek2014-05-26 02:06:54

Dla dzieci to chyba nie ma, Jupik jest w tym jedyny.

lafora2014-05-23 02:55:26

Nie wiem czy są jeszcze jakieś inne napoje słodzone stewią? Mam zamiar kupić sobie stewię i nią zacząć wszystko słodzić.

kamulka2014-05-23 02:11:27

Moje dzieci tez pija te napoje, rożne smaki, lubią też wodę smakową. Nie przepadają za sokami przecierowymi,w domu piją też lekkie herbatki.

michaśka2014-05-16 21:52:39

Tak, jakiś czas temu zmieniono skład, wywalono konserwanty i barwniki, dzięki czemu Jupik jest sporo zdrowszy niż kiedyś

lea2014-05-13 23:02:25

Nawet nie zwróciłam na to uwagi, chociaż moje dziecko go pije :) Ale to chyba od niedawna ta stawia jest w tych napojach?

michaśka2014-04-30 00:51:00

Ja kupuję Jupik, w nim sporą część cukru zastąpiono stewią, dzięki czemu jest mniej kaloryczny i zdrowszy.

Devilka2014-04-15 18:36:48

taaa tylko gdzie dostać napoje ze stewią :/ nie jest to jeszcze super popularne :(

michaśka2014-04-14 20:46:51

Z sokami jak ze wszystkim trzeba uważać, bo łatwo przesadzić z ich ilością. Czasem lepiej podać dziecku napój słodzony stewią i ograniczyć w ten sposób ilość cukru.