Baby-led weaning, pytania i odpowiedzi

Baby-led weaning, w skrócie BLW, to sposób na wprowadzenie stałych pokarmów do diety dziecka poprzez pozwolenie mu na samodzielne jedzenie.

BLW w praktyce

Co to jest baby-led weaning?

Baby-led weaning, w skrócie BLW, to sposób na wprowadzenie stałych pokarmów do diety dziecka poprzez pozwolenie mu na samodzielne jedzenie – nie używamy łyżek ani nie podajemy papek. Dziecko uczestniczy w rodzinnych posiłkach i samo decyduje, co chce jeść, używając na początku własnych dłoni, a później także sztućców.

Dlaczego warto stosować baby-led weaning?

  • Pozwala dziecku na odkrywanie smaku, konsystencji, koloru i zapachu.
  • Zachęca do samodzielności, rozwija pewność siebie.
  • Pomaga rozwijać koordynację ruchową i umiejętność żucia.
  • Sprawia, że wybrzydzanie przy jedzeniu i walka o każdy kęs nie będą miały miejsca.

Dlaczego baby-led weaning ma sens?

Baby-led weaning jest oparte na wiedzy o etapach rozwoju dziecka podczas pierwszego roku życia. Układ immunologiczny i układ pokarmowy do około 6 miesiąca życia dziecka nie są jeszcze gotowe na posiłki inne niż mleczne – mleko matki lub mleko modyfikowane to wszystko, czego zdrowe dziecko do tego czasu potrzebuje. Rozszerzanie diety rozpoczynamy w momencie, kiedy dziecko jest w stanie samodzielne siedzieć, umie chwytać kawałki jedzenia, włożyć je do ust i próbuje żuć – czyli jeść samodzielnie.

Czemu nie „papki"?

Gdy stałe pokarmy wprowadzano do diety dziecka około 3-4 miesiąca życia, trzeba było podawać je w formie papek, ponieważ dziecko było za małe, by jeść samodzielnie. Jeżeli zaczekamy z rozszerzaniem diety do 6. miesiąca, nie będzie konieczności podawania papek – po prostu ominiemy ten etap.

Czy się nie zadławi?

Rodzice zawsze byli zachęcani do wprowadzania przekąsek, które dziecko może trzymać w dłoni, właśnie około 6. miesiąca, by wesprzeć naukę przeżuwania. Nowością w metodzie BLW jest to, że nie karmimy dziecka łyżeczką. Przy zachowaniu podstawowych zasad bezpieczeństwa, ryzyko zakrztuszenia się nie jest większe niż w innych metodach wprowadzania stałych pokarmów. Dodatkowo, jeśli damy dziecku większą możliwość kontrolowania tego, co bierze do buzi, szybciej pomożemy mu nauczyć się jeść bezpiecznie.

Jak zacząć?

  • Posadź dziecko prosto, przodem do stołu, na swoich kolanach albo w wysokim krzesełku. Upewnij się, że siedzi pewnie i może swobodnie poruszać rękoma.
  • Raczej proponuj jedzenie, niż bezpośrednio je podawaj – połóż jedzenie przed dzieckiem albo pozwól mu wybierać z Twojej ręki to, na co ma ochotę.
  • Zacznij od pokarmów, które łatwo chwycić – cienkie kawałki albo długie paski są najlepsze na początek. Wprowadzaj nowe kształty i faktury stopniowo, aby dać dziecku czas na poradzenie sobie z nimi.
  • Pozwól dziecku jeść z rodziną, jeśli tylko jest ku temu okazja. Jeśli to możliwe, proponuj dziecku ten sam posiłek, który jedzą pozostali, aby dać mu okazję do naśladowania.
  • Wybieraj czas, kiedy dziecko nie jest zmęczone albo głodne, aby mogło się skoncentrować. Początkowo pora posiłku to czas zabawy i nauki – podstawowe potrzeby żywieniowe wciąż będą zaspokajane poprzez picie mleka.
  • Kontynuuj karmienie piersią lub mieszanką – do ukończenia pierwszego roku życia mleko to dla dziecka podstawowe źródło składników odżywczych.
  • Kiedy dziecko będzie gotowe na ograniczenie karmienia, samo da Ci znać.
  • Podaj dziecku wodę razem z posiłkami, aby mogło się napić, kiedy będzie potrzebować.
  • Nie pospieszaj dziecka ani nie rozpraszaj, kiedy zajmuje się jedzeniem – pozwól mu się skoncentrować i jeść w swoim tempie.

Jakie jedzenie możesz zaproponować dziecku?

Zdrowe jedzenie, które podajesz swojej rodzinie, możesz również wprowadzać do diety dziecka: warzywa, owoce, mięso, ser, gotowane jaja, chleb i tosty, ryż, makaron oraz większość ryb. Wybieraj produkty, które można łatwo pokroić w paski lub spore kawałki, zwłaszcza na początku stosowania BLW.
Proponowanie dziecku różnorodnego jedzenia pozwala mu odkrywać różne smaki i konsystencje potraw oraz zapewnia mu wszystkie składniki odżywcze, których potrzebuje.

Czego unikać?

  • dodawania cukru i soli do posiłków (czytaj uważnie etykiety – wiele gotowych posiłków zawiera bardzo dużo soli i innych konserwantów)
  • jedzenia z fast foodów i gotowych posiłków
  • miodu, niedogotowanych jaj, owoców morza

Czego oczekiwać?

Nie oczekuj, że dziecko od początku będzie jadło dużo. Wiele dzieci je stosunkowo niewiele stałych pokarmów przez pierwsze miesiące stosowania BLW.
Spodziewaj się pewnego bałaganu! Rozłóż pod krzesłem dziecka czystą matę, aby ochronić podłogę i móc podać dziecku to, co upuści.
Niech to będzie zabawa – dziecko wtedy chętnie oczekuje pory posiłku i próbuje nowych produktów.

Jak zachować bezpieczeństwo?

  • Upewnij się, że dziecko siedzi prosto podczas posiłku.
  • Nie dawaj dziecku całych orzechów.
  • Małe owoce (np. wiśnie czy oliwki) przekrawaj na pół i wyjmuj pestki.
  • Nie pozwalaj nikomu oprócz dziecka na wkładanie mu pokarmu do buzi.
  • Wyjaśnij metodę BLW każdemu, kto ma opiekować się Twoim dzieckiem.
  • NIGDY nie zostawiaj dziecka samego podczas jedzenia.

Jeśli w rodzinie występują przypadki alergii pokarmowej, kłopotów trawiennych lub inne problemy związane ze zdrowiem czy rozwojem, skonsultuj wprowadzanie stałych pokarmów z pediatrą swojego dziecka.

fot.
Fotolia

Artykuły wybrane dla Ciebie

Baby-led weaning, pytania i odpowiedzi - komentarze