Tu jesteś: Strona główna Żywienie Dziecka Rozszerzanie diety Od papki do kanapki - jak rozdrabniać pokarm niemowlęcia
ramka

 sprawdź PROMOCJE

 wysyłka GRATIS już od 200 zł!

fotolia 47032932

PORADNIK PREZENTOWY!

Potrzebujesz inspiracji, wybierz coś z propozycji naszego e-sklepu.

- prezent dla niemowlaka od 0-6 miesięcy
- prezent dla niemowlaka od 6-12 miesięcy
- prezent dla roczniaka 1+
- prezent dla dwulatka 2+
- prezent dla trzylatka 3+
ramka

Newsletter

Zapisz się i bądź na bieżąco
z oseskowymi nowościami




Rozszerzając dietę niemowlęcia pierwsze posiłki podajemy dokładnie zmiksowane, bez żadnych grudek. Stopniowo przyzwyczajamy dziecko do zmiany konsystencji posiłków. Roczne dziecko swobodnie powinno poradzić sobie ze zjedzeniem kanapki pokrojonej w "samochodziki" wkładając je sobie do buzi. By to osiągnąć nie należy przedłużać podawania papkowatych potraw.


Od papki do kanapki - jak rozdrabniać pokarm niemowlęcia


Zmiksowane


Zwykle w 5-6 miesiącu życia niemowlęcia przychodzi czas na podanie innego pokarmu niż mleko. Każde dziecko ma inny tor rozwojowy, dotyczy to również gotowości do przyjmowania nowych pokarmów.


Sygnałem do rozpoczęcia rozszerzania diety i podawania zagęszczonych pokarmów łyżeczką są:
  • wzmożone ślinienie się
  • wkładanie do buzi różnych przedmiotów, oblizywanie ich i zagryzanie na nich dziąseł
  • zainteresowanie innym pokarmem niż mleko

Pierwsze niemleczne posiłki powinny mieć płynną gęstą konsystencję, i być dokładnie zmiksowane. Dziecko do karmienia posadź w leżaczku lub podtrzymuj w pozycji półleżącej na swoich kolanach. Nowy pokarm podawaj łyżeczką.

Co podać do jedzenia? Najlepiej bezmleczny kleik ryżowy z gotowanym jabłkiem lub marchewką. Do tego stopniowo dodawaj kolejne warzywa, aż w końcu stanie się to pierwszą zupką warzywną.

Nie wpychaj na siłę łyżeczki do ust dziecka. Jeśli pierwsza próba podania nowego jedzenia nie powiodła się odczekaj parę dni, potem spróbuj ponownie. Pamiętaj, jeśli dziecko za każdym razem odmawia jakiegoś pokarmu być może instynktownie wie, że mu szkodzi lub po prostu mu nie smakuje.

Od siódmego miesiąca dzieci karmione piersią a od szóstego, pijące mleko modyfikowane powinny jeść dodane do zupki mięso, które powinno być zmiksowane lub bardzo drobno posiekane.

Około ósmego miesiąca życia dziecko zwykle siedzi już pewnie, bez podtrzymywania. To czas na zakup krzesełka do karmienia. Dania powinny mieć półpłynna konsystencję z wyczuwalnymi grudkami miękkich warzyw oraz owoców.


Dziecko nie musi mieć zębów, aby uczyć się gryźć, doskonale potrafi sobie porazić z rozdrabnianiem pokarmów, pracując dziąsłami i językiem. W ten sposób rozgniata kawałki jarzyn, owoców czy sucharków, muszą one być jednak dostatecznie miękkie.
Zbyt długie karmienie wyłącznie piersią lub smoczkiem, bez wprowadzania pokarmów półpłynnych i papkowatych jedzonych łyżeczką, a następnie umożliwiających żucie i gryzienie -  może opóźnić rozwój tych umiejętności na dłuższy czas.
 

Z grudkami


Około 9-10 miesiąca przychodzi czas na nową konsystencję posiłków. Nie miksuj już zupek. Pokarmy powinien mieć grudkową konsystencję.
Od papki do kanapki

Do jedzenia potraw stałych przyzwyczajamy dziecko stopniowo. Gdy maluch
przyzwyczai się do nowej konsystencji, rozdrabniaj danie w coraz mniejszym stopniu.

Warzywa ścieraj na tarce lub rozgniataj widelcem a mięso drobno siekaj nożem.

Niewielkie i miękkie kawałki warzyw, np.: fasolkę szparagową, marchewkę, kalafior, brokuł czy ziemniaki możesz podawać w małych cząstkach.

Konsystencja potraw powinna zachęcać malucha do żucia, by nauczył się prawidłowo gryźć. To ważne ze względu na prawidłowy rozwój zgryzu.

W dziewiątym miesiącu możesz dziecku podać do rączki np.: chrupki kukurydziane, wafelki ryżowe lub ugotowaną marchewkę. Dzieci uwielbiają, gdy pozwolimy im na samodzielność - niektóre maluchy od razu świetnie sobie radzą i prawie się nie brudzą innym sprawia to trudność, ale w przyjaznych warunkach z zapałem ćwiczą.

Dzieci, które nigdy nie otrzymują pożywienia do ręki, mogą mieć trudności z samodzielnym jedzeniem.

W kawałkach


Około 11-12 miesiąca dziecko powinno z łatwością samodzielnie wkładać do buzi kawałki jedzenia. Potrawy powinny być rozdrobnione w małym stopniu - siekane lub z grubsza ugniecione - i zawierać niewielkie cząstki owoców, warzyw, mięsa (np. pulpeciki na jeden kęs), a także kasze. Jeżeli roczne dziecko je nadal wszystko w postaci papki, coraz trudniej będzie mu przyzwyczaić się do zmiany, a każda grudka może wywoływać odruchy wymiotne a nawet wymioty.

Z nierozdrobnionymi kawałkami jedzenia gorzej sobie radzą dzieci, które zbyt późno lub zbyt gwałtowanie zostały przestawione na nowe jedzenie lub te, które są zmuszane do jedzenia.

Tekst:  osesek.pl



Warto przeczytać:
News image

Produkty spożywcze w diecie dziecka, które ukończyło 7 miesiąc życia.

Co, kiedy w diecie dziecka

Rozszerzanie diety niemowlęcia po 7 miesiącu. Tabela przedstawia zbiorcze zestawienie produktów...

Czytaj >>
News image

Ciemieniucha. Jak pielęgnować małą główkę?

Pielęgnacja dziecka

Narodziny dziecka to na początku euforia, po której przychodzi codzienność, a razem z nią codzi...

Czytaj >>
News image

Dziecko idzie do przedszkola - jak ćwiczyć samodzielność

Wychowanie dziecka

Co początkujący przedszkolak powinien potrafić. Sprawdź czy Twoje dziecko posiada już umiejętno...

Czytaj >>
News image

Dlaczego rodzą się wcześniaki?

Noworodek

Istnieje wiele powodów przedwczesnych porodów. Najogólniej przyczyny wcześniactwa można podziel...

Czytaj >>
News image

Na zdrowie! (Nie pij).

Felietony

Dzisiaj będę truć :) Czy można/warto/powinno się spożywać alkohol będąc w ciąży? Dla mnie są to...

Czytaj >>
News image

Poznaj czynniki, które mogą opóźniać rozwój mowy dziecka.

Rozwój mowy

Rozwój mowy następuje niezwykle szybko, już w okolicy pierwszych urodzin dziecko ze zrozumieni...

Czytaj >>
News image

Zakażenia układu moczowego u dzieci

Dziecięce choroby

Zakażenie układu moczowego jest jednym z najczęstszych zakażeń bakteryjnych u dzieci. Prawidło...

Czytaj >>
News image

Nauka samodzielnego jedzenia

Rozszerzanie Diety Dziecka

Opanowanie przez dziecko sztuki samodzielnego jedzenia bywa czasem trudne i wymaga od opiekunów...

Czytaj >>

Komentarze (45)

... Napisane przez Matylda, sierpień 28, 2014
Mój syn od 6tego miesiąca oprócz piersi dostawał do rączki słupki warzyw. Na początek brokuł, marchewkę, ziemniaka, fasolkę szparagową. Po kilku tygodniach doszły owoce. W podróżach dawałam mu czasem słoiczek papki ale nigdy nie była to reguła. Dzięki temu szybko nauczył się gryźć, dawkować sobie jedzenie tak, aby się nie zakrztusić. Mimo, że posiadam naczynie do gotowania na parze odkryłam, że woli warzywa z wody - są bardziej soczyste i można z nich wysysać wodę - co na początku z upodobaniem czynił. Dzisiaj jemy zupki, kasze, desery na bazie kleiku ryżowego z owocem i jesteśmy dumnymi posiadaczami 8 zębów. Skończyliśmy niedawno 8 mcy.
... Napisane przez Aneta, lipiec 24, 2014
Witam.Moja córka ma 11 miesiecy i tez jestesmy na papkach nie radzi sobie z większymi kawalkami zaczęło mnie to martwic wiec udalam sie wczoraj do pediatry po rozmowie dowiedzialam sie tylko tyle że dziecko jest juz duze i musze uczyc j jesc normalnie tylko zeby jadla jak ja jem bo wtedy ja zachecam.Wiec na sniadanie zgrzalam
Paroke i dawalam po malutkich kawalkach, i wiecie co nic wyplula i nie chcial zuc wiec jak ja mam nauczyc?
... Napisane przez m, lipiec 03, 2014
Poczytajcie sobie o Baby Led Weaning...dla niektorych byc moze juz za pozno, ale zawsze warto sprobowac.
... Napisane przez m, lipiec 03, 2014
POlecam BLW...zadnetam papki, miksowanie, sloiczki...naprawde dziewczyny polecam!
... Napisane przez maja, marzec 21, 2014
mija mała ma 7,5 miesiaca i 7 ząbków. nic tylko cyc.co jej daje to wypluwa, ale z kazdym dniem o te pare kruszynek chlebka, ciastek, ciutke jogurtu do przodu. głowy do góry mamy :)
... Napisane przez Ania, luty 09, 2014
Moja Majcia właśnie kończy 8 miesiecy, je bardzo dużo produktów jak zupki i deserki ze sloiczkow, zupki robione przezemnie, chrupki kukurydziane, chlebek z masełkiem. Czasem dławi sie maluszek ale wtedy poklepe po pleckach albo dam jej łyka wody i po problemie. Moim zdaniem trzeba maluszka przyzwyczajać do nowych konsystencji produktów bo w końcu musi sie nauczyć żuć a czym prędzej tym lepiej ale pamietajmy każde dziecko ma własny tok rozwoju a po drugie to my jesteśmy od tego zeby przyzwyczajać dzieciaczki do nowych rzeczy :) powodzenia dla wszystkich mam :)
... Napisane przez ewelina, luty 01, 2014
mój roczny synek też miał problem najpierw z wprowadzeniem papek a potem z grudkami. najpierw jad papki a potem stopniowo go przestawiałam etapami:marchewkę gotowałam w dużym kawałku a potem przecierałam przez niezbyt gęste sito reszta zupy na papkę. Następny etap to marchewka starta na drobnej jarzynówce przed ugotowaniem, potem na średniej, a teraz wszystkie warzywa ścieram na grubej tartce a mięso siekam nożem na drobniutkie kawałeczki. mały radzi sobie z kanapką z bułką masełkiem i pieczoną domową szynką:) zjada sam chrupki biszkopciki itp.
... Napisane przez bezradna, sierpień 12, 2013
Moje dziecko za dwa dni skończy roczek i nie toleruje pokarmu w postaci najmniejszej grudki, od razu reaguje odruchem wymiotnym albo wymiotami:( nie ma mowy o tym, żeby samo do buzi wlożyło biszkopcika czy jakiś chrupek - od razu się krzywi i odwraca głowę, a biszkopcik leci w kąt. CO ROBIĆ .... czuje się już bezradna:( lekarz powiedział, że mam nie porównywać swojego dziecka z innymi bo każdy ma "swój czas" i próbować, ale jak kiedy on broni się rekami i nogami :((
... Napisane przez wioleta, czerwiec 16, 2012
tak to prawda jestem mama 18miesiecznego chlopca do tej pory jadl wszystko papkowate posilki powoli go przestawiam ale to trudne wszystkim mama zycze wytwalosci i cierpliwosci pozdrawiam
... Napisane przez Anonimka, luty 07, 2012
Ja zaczelam podawac jedzenie ze sloiczkow Hipp od 4 m-ca, i tak kontynuujac az do 12-go m-ca. Moj syn ma 14 m-cy i zjada wszystko, kanapki i dania, ktore my jemy. Z corka bylo to samo. W wieku 2 lat, dostawala w przedszkolu (angielskim) fasole w sosie pomidorowym i do tego tosty na sniadanie, curry na obiad i tez bylo dobrze. Oboje wiedza jak smakuje curry, czosnek itp... Jedyny problem, nie bylo mowy o smokach, butelkach i modyfikowanym mleku. W przypadku corki karmienie piersia trwalo do 18-go m-ca a syn ma 14 i nadal nie chce sie odzwyczaic, choc czasem pije mleko od krowki:)
... Napisane przez jolanta, listopad 16, 2011
proszę o pomoc moja wnuczka ma26 m-c i jak sobie tym poradzic dławi się karzdym jedzeniem nawet kanapką ,nie mówiąc o jakimkolwiek mięsem,które jest nie zmielone
... Napisane przez Beata, marzec 02, 2011
POMOCY, to już przesada, moja córa ma 22 miesiące i nie wyrosła z tego! Co ja mam robić? Nic nie potrafi zjeść, ani ciastka, ani biszkopta, nic tylko papki, za każdym razem gdy próbujemy dać coś do samodzielnego jedzenia kończy się dławieniem:( Ja już nie mogę :(
... Napisane przez daga, lipiec 14, 2010
Jula niedlugo skonczy 9 miesiecy, ma 4 zabki, ladnie zjadamy sloiczki, a sa tam grudki, zupki gotowane miksuje tak nie do konca, zeby byly kawaleczki, chrupki zjada tez, banana rozgniecionego widelcem, powolutku uczymy sie chlebka:) caly czas jest tez na cycu i wodzie z soczkami, mleku modyfikowanemu mowi NIE, wiec jest problem z moim wyjsciem na dluzej z domu
... Napisane przez Justin, czerwiec 23, 2010
czytam te posty i dziekuję Bogu ze moj synus nie ma problemu z jedzeniem. Ale moge powiedziec jedna jest wielkim smakoszem cycusia a ma 10miesięcy-i tu cos fajnego mnie spotkało. Od tygodnia pozwala sie napoic mlekiem modyfikowanym bo jest gorąco. Wiec chyba dziecko musi dorosnąć do zmian i w piciu i w jedzeniu. A dodam ze sloiczkiem z grudkami sie dławil wiec sama robie mu grudki ale tylko z jedzonka ktore lubi a to co nie barzdo to miksuje na papke. To moze jest dobry pomysl do sprobowania.
... Napisane przez kasia, marzec 25, 2010
słuchajcie dziewczyny - czasami, jeśli dziecko ma duży problem z grudkami i wymiotuje, może sie okazać że ma nadwrażliwość dotykową sfery oralnej - czyli najprościej mówiąc w buzi. Warto się nad tym zastanowić. Czasami pomaga zwykły masaż buzi na zewnątrz i w środku z użyciem szczoteczki do mycia ząbków dla niemowlaków, lub zwyczajnie - paluchem
... Napisane przez Joanna, luty 06, 2010
Moja córeczka odkąd skończyła 6 miesięcy je już wszystko co jest pod ręką. Najpierw zaczełam dawać jej ziemniaczki, podczas gdy ja je jadłam. Później brokuły, marcheweczka i inne warzywka rozduszone tylko widelcem. Córeczka miała dużo większy apetyt widząc, że ja jem to samo z tego samego talerza. Malutkie kęsiki na początek. Ząbków jeszcze nie ma, ale twardo żuje :-) Od paru dni daje jej świeży chlebek z masełkiem i jest zachwycona. Malutkie kawałeczki rozpuszczają sie jej w buźce, ale i tak na wszelki wypadek zawsze pod ręką mam wode i łyżeczkę. A to że dziecko gdy się dławi to wymiotuje to normalny odruch. Najważniejsze to nauczyć przeżuwać. I ja z swoją córeczką często bawimy sie w jedzenie poprzez picie z łyżeczki. Butelki już prawie nie chce i całe szczęście - czas na kubeczek i zapobiegne próchnicy na ślicznych białych ząbkach, które pewnie niedługo sie pojawią :-)
... Napisane przez Kasia, sierpień 03, 2009
Bo w bobovicie po6.msc-u jest cały groszek więc coś robicie nie tak..często rodzice za bardzo panikują, dziecko wyczuwa ten strach, samo czuje sie niepewnie i jak wyczuje nowa konsystencje - wypluwa. Jedna z mam napisała, że się boi dać chrupkę.. po pierwsze jesli sie boisz to niedawaj dziecku do raczki tylko trzymaj sama i tylko pozwol mu troche "poskrobać" po drugie moj synek zawsze odgryzal spore kawalki, balam sie ale po 2-3 sekundach chrupka sie rozpuszcza od śliny!
... Napisane przez Kasia, sierpień 03, 2009
MONIA moj synek mial ten sam problem..okazało się, że problemem jest przykrótkie węzadełko języka. Maluch nie potrafił operować językiem. Spróbuj udać się do laryngologa. Swoją drogą dziwię się, że pediatra nic z tym nie zrobił.
... Napisane przez Monia, czerwiec 08, 2009
Moja corcia za 3 tygodnie skonczy roczek a nadal musze jej miksowac jedzonko prawie do bezgrudkowych papek bo po prostu krztusi sie i wymiotuje. Nie wiem co mam z nia robic, jest troszke niejadkiem, ma alergie na mleko kowie, jajko i ziemnaki i ogolnie jest mniejsza od innych dzieci w jej wieku. Bardzo czesto mi wymiotuje, prawie codziennie i to wlasnie glownie wtedy gdy sie krztusi jedzeniem. Dlatego do tej pory jej miksuje jedzonko bo chce zeby jadla, juz i tak musze jej czasami wmuszac jedzenie. Czy jest na to jakas rada? Dodam ze ma tylko 2 zabki.
... Napisane przez jagoda, czerwiec 05, 2009
Moja Mała ma 8 miesięcy i już 5 ząbków, narazie wszystko jeszcze jej miksuje, bo rozdrobnionym widelcem jedzonkiem strasznie się dławiła. Chrupek tez narazie jej nie podaje-panicznie sie boję, ze sie zakrzusi. Pic z butli i niekapka tez nie chce,za żadne skarby, próbuje od kilku miesięcy codziennie i nic:( ratuuuunkuuuu!!!
... Napisane przez magda, czerwiec 04, 2009
ja równiez mam doła mój 8,5 miesięczny synek jak poczuje grudkę to wymiotuje, zupy je tylko zmixowane i na śpiąco , najlepiej jadłby tylko kaszj=ki i deserki. nie wiem co robic by jadł zupki( ani gotowane ani kupne nie smakują:(0
... Napisane przez Dorota, czerwiec 04, 2009
Anna, zajżyj na tą stronkę, tam jest masa przepisów, napewno coś znajdziesz dla swojego małego szkraba.
http://www.malyalergik.pl/baza_szukaj_przepis_2.asp
... Napisane przez Anna, czerwiec 04, 2009
Witam moj synek wlasnie bedzie konczył 8 mieś. no i cyca juz nie ma od 7mieś. ale jak by mógł to by jadł wszystko co da się zjeść tylko jest problem bo ma alergię i za bardzo nie mogę dawać nabialu podaje kaszki z dodatkiem mleka modyfikowanego ale zamiast mleka gotuje wodę uwielbia jeść same suche biszkopty i wszystko inne aby dało się zjeść ale niestety musze ograniczać i z umiarem co można takiemu głodomorkowi i alergikowi wprowadzac bo kupne zupki to też do przesady a robionych papek nie chce czy wędlinke jakąś chudą z bułką można dać a oprucz tego coś jeszcze mozna wprowadzić proszę o poradę :))
... Napisane przez ewcia, maj 28, 2009
mam synka niedlugo skonczy 11 miesiecy i ma problem z grudkami, jak poczuje cos wiekszego to odrazu ma odruch wymiotny i przewaznie konczy sie wymiotem:( kiedys dalam mu jabluszko do raczki i odgryzl maly kawalek to zwymiotowal. Nie wiem co robic czy zmuszac i dawac mimo wszystko z grudkami czy czekac jak wyrosnie.Martwimnie ta sytuacja.
... Napisane przez Agnieszka, maj 12, 2009
Ja też mam podobny problem. Synek ma roczek i zjada chrupki, paluszki, herbatniki, kanapki, ale jeśli chodzi o zupki to dalej musze miksować na papke, bo wypluwa jak tylko znajdzie jakąś grudkę.
... Napisane przez Agik, maj 11, 2009
Moja córeczka ma roczek, bez problemu je samodzielnie chrupki, szyneczke, czasami banana, ale jeżeli chodzi o obiadki to muszą być ze słoiczków a już na pewno nie zje z większymi kawałkami. Najgorsze, że jedzenie od razu połyka za nic nie chce żuć...Jestem załamana...koleżanek dzieci w jej wieku jadły już praktycznie wszystko...co robić?
... Napisane przez maryanneczka, marzec 20, 2009
do kari: w polsce sloiczkowe jedzonko takze ma taka konstystencje wiec sie zbytnio nie przejmuj. twoja corcia napewno da rade nawez z jednym trybkiem:) z tego co pamietam to pierwszy grudkowaty sloiczek jest juz po 6 m-cu. sa to malenkie grudki ale sa. moj synek kiedy pierwszy raz jadl taki posilek nie mial jeszcze zadnego zabka i radzil sobie znakomicie:D pozdrawiam:*
... Napisane przez kari, marzec 20, 2009
Mieszkam w Irlandii i tutaj sloiczkowe jedzenie jest w kawaleczkach juz po 7 miesiacu. Zdziwil mnie groszek i kukurydza w calosci. Moja cora ma tylko jeden zabek, ale jakos sobie radzi z tym jedzeniem.
... Napisane przez Kasia, marzec 19, 2009
Moja córcia ma 8,5 miesiąca i 7 zębów (5 kolejnych w drodze). Je średnio rozdrobnione zupki, ale radzi sobie też z herbatnikami, chrupkami kukurydzianymi i... kanapkami niani. Wiecznie ją objada. Mam z nią problem, bo nie chce pić mleczka. Wypija może ze 300 ml dziennie, i to razem z wieczorną kaszką. Dlatego podaję jej dużo jogurtów, chleb z serem i danonki (wiem, wiem, ale przynajmniej są wzbogacane wapniem). Maja uwielbia natomiast wszelkiego rodzaju zupki. Jest w stanie zjeść cały duży słoik i na deser pół jabłka.
... Napisane przez ja, marzec 16, 2009
5,5 miesiąca i tylko cyc:))
... Napisane przez ada, styczeń 27, 2009
Mój synuś ma 10 m-cy i nie akceptuje jakiejkolwiek grudki, ale za to chrupki zajada. Z grudkami mamy taki problem, że jak dostaną się na tył języka to mamy gotowe torsje i całe jedzonko wylatuje z brzuszka. Szkoda mi męczyć dziecka i szkoda jak obiadek nie trafia do żoładka.
... Napisane przez Ola, grudzień 30, 2008
Mój Michaś skończył 8 mies, ma 4 ząbki i piąty w drodze i nie ma żadnych problemów z jedzonkiem, pochłania grudkowate zupki, chrupki kukurydziane, i wszystko inne co dostanie do jedzonka. rośnie mi mały smakosz:)
... Napisane przez marzena, grudzień 24, 2008
tylko pozazdrościć mamom które nie mają problemów z karmieniem dzieci.Moja córeczka ma prawie 9 miesięcy i ma dwa ząbki ale niestety bardzo nie lubi jeść :sigh
... Napisane przez Aga, grudzień 23, 2008
Moja córcia ma 8 miesięcy i już nic jej nie miksuje.Wcina wszystko co jej dam.Ostatnio najbardziej smakuje jej marchewka i jabłko-dostaje je do rączki i wcina sama (ma 4 zęby)
... Napisane przez asia, listopad 12, 2008
moja córka ma 4 m-ce karmie ja piersią i już wprowadziłam jej zupki nie iem czy to nie za wczesnie :?
... Napisane przez ola, październik 24, 2008
Mój synek ma 10 msc dostaje do rączki chrupki i ładnie je zjada ale zupki jak dobrze nie zmiksuję to się dławi
... Napisane przez ela, październik 24, 2008
:zzz
... Napisane przez sylwia s, październik 01, 2008
moj synek ma 8 miesiecy ma juz 8 zebow i ma trudnosci z gryzieniem,jak nie zmiksuje mu obiadu to malymi kawaleczkami sie dlawi.nie daje mu chrupek kukurydzianych bo sie boje ze bedzie sie dlawil(bo nie raz tak bylo)
... Napisane przez aniaaa, sierpień 14, 2008
:zzz :zzz moja córeczka ma 5,5 miesiaca. podaję jej już kleik i kaszki ryżowe. wychodzą jej 2 dolne jedynki:)nadal karmię piersią
... Napisane przez Kit Kat, maj 28, 2008
co mam napisać
... Napisane przez dona, styczeń 09, 2008
to próbuj z czego innego np. niekapka, słomki, nie wiem jeszcze jakie są wynalazki ;) Mój załapał niekapka, ale w nocy i tak dostaje pierś - bo to zdrowe mleczko :)
... Napisane przez mama Wojtusia, grudzień 30, 2007
:? Mój 11 misięczny synek nie chce pic z butelki nawet picia i w nocy musze dawac mu cyca kilka razy. PMOZCIE!!!!!
... Napisane przez beata, grudzień 12, 2007
mój syn ma 6 miesięcy zuki muszą być przetarte przez sitko bo jak jest zmiksowana to strasznie pluje
... Napisane przez kasia, listopad 08, 2007
moj synek ma rowniez 8 miesiecy nie chce jesc zmiksowanych zupek pluje nimi wiec rozgniatam widelcem a miesko siekam dostaje do reki chrupki kukurydziane ma na razie 1 zabka
... Napisane przez Sylwia, listopad 02, 2007
Moja córeczka ma 8 miesięcy i już od 2 je pokarmy które nie są zmiksowane tylko rozdrobnione. Dostaje tez do rączki chrupki kukurydziane i wafle ryzowe - a nie ma jeszcze żadnego ząbka!

Napisz Komentarz
mniejsze | większe

security code
Ponizej Wpisz Kod bezpieczenstwa


busy