Tu jesteś: Strona główna Żywienie Dziecka Karmienie piersią Karmienie piersią chroni jelita noworodka

Newsletter

Żywienie Dziecka - Polecamy

Błędy żywieniowe

News image

Najczęściej popełniane błędy w żywieniu niemowląt i małych dzieci.

Czytaj >>

Gluten w diecie niemowlęcia

News image

Są dzieci, które nie mogą jeść niczego, co zawiera gluten, ponieważ ich organizmy nie tolerują tego składnika....

Czytaj >>

Jak przygotować zupkę dla niemowlaka?

News image

Zupka to jedno z pierwszych dań, które poznają niemowlęta na etapie rozszerzania diety. Na początku ma konsyst...

Czytaj >>

Model żywienia niemowląt karmionych piersią

News image

Zalecenia żywienia niemowląt karmionych mlekiem matki, wprowadzone w 2007roku. W dniu 15 maja 2007 obradował Z...

Czytaj >>

Czy mogę to dać do jedzenia dziecku?

News image

Często zadajesz sobie pytanie czy dany produkt nadaje się dla twojego dziecka. Oto odpowiedzi na kilka najczęś...

Czytaj >>

Jajko w diecie niemowlęcia i małego dziecka.

News image

Jak wprowadzać jajko do diety? Ile jajek w tygodniu może jeść niemowlę a ile małe dziecko.

Czytaj >>
fbook-osesek-250px










Wasze komentarze


piers7Kolejne badania potwierdzają zalety karmienia piersią. Tym razem badano czy w kobiecym mleku jest związek, który chroni niedojrzale jelita noworodka przed szkodliwym wpływem enzymów trawiennych.

 

Składnik mleka matki chroni przed uszkodzeniami delikatną tkankę jelit nowo narodzonego dziecka - zaobserwowali naukowcy brytyjscy. Badania, które publikuje pismo "The American Journal of Physiology - Gastrointestinal and Liver Physiology" uwydatniają znaczenie karmienia piersią, zwłaszcza w pierwszych dniach życia dziecka.

 

Ścianki jelit noworodka są szczególnie podatne na uszkodzenie, ponieważ nigdy wcześniej nie były poddane działaniu jedzenia i picia.
Naukowcy z collegium Queen Mary na Uniwersytecie Londyńskim sprawdzali czy w ludzkim mleku oraz siarze (pierwszym mleku, które powstaje po urodzeniu dziecka) obecny jest związek, który chroni komórki trzustki i jelit przed szkodliwym wpływem enzymów trawiennych. Chodzi o tzw. trzustkowy inhibitor wydzielania trypsyny (w skrócie PSTI).


Okazało się, że PSTI było obecne we wszystkich próbkach mleka pobranych od kobiet w różnym terminie po porodzie. Jednak w siarze było go ok. 7 razy więcej. Nie stwierdzono obecności PSTI w mleku modyfikowanym.
Następnie naukowcy przetestowali próbki mleka na ludzkich komórkach nabłonka jelitowego, które poddano działaniu toksycznego związku.
Okazało się, że pod wpływem mleka komórki jelitowe zaczynały się dzielić i przemieszczać w kierunku uszkodzonej warstwy tworząc coś w rodzaju leczniczego "plastra". Proces ten był trzykrotnie bardziej nasilony niż normalnie. Mleko zapobiegało też dalszym zniszczeniom poprzez hamowanie (o 70-80 proc.) samodestrukcji komórek jelitowych na drodze tzw. apoptozy. Próbki mleka, w których PSTI zostało zablokowane nie miały podobnego działania.
Podobne efekty uzyskano w badaniach na szczurach, którym podano związek uszkadzający jelita oraz mleko ludzkie bądź modyfikowane.
Okazało się, że mleko ludzkie o 75 proc. redukowało zniszczenia w jelitach. Mleko modyfikowane nie dawało takich efektów. Zablokowanie PSTI w mleku podawanym gryzoniom o 60 proc. zmniejszało jego ochronne działanie.

 

Jak komentuje prowadzący badania prof. Ray Playford, najnowsze badania dowodzą, że składnik matczynego mleka chroni i naprawia delikatne jelita noworodka przygotowując je na przyszły atak pokarmów i napojów. "Potwierdza to, że karmienie piersią przynosi dziecku korzyści zdrowotne, zwłaszcza w pierwszych dniach życia" - podsumowuje badacz. JJJ

 

PAP - Nauka w Polsce 2009-07-02



Komentarze (1)

... Napisane przez madzira, sierpień 07, 2009
wszystko pieknie jest opisane ale co maja zrobic matki ktore straciły pokarm w wyniku stresu w 1 miesiacu zycia dziecka?

Napisz Komentarz
mniejsze | większe

security code
Ponizej Wpisz Kod bezpieczenstwa


busy