Tu jesteś: Strona główna Żywienie Dziecka Karmienie piersią Karmienie piersią chroni kobiety przed zaburzeniami metabolicznymi

Newsletter

Żywienie Dziecka - Polecamy

Jak przygotować zupkę dla niemowlaka?

News image

Zupka to jedno z pierwszych dań, które poznają niemowlęta na etapie rozszerzania diety. Na początku ma konsyst...

Czytaj >>

Od papki do kanapki - jak rozdrabniać pokarm niemowlęcia

News image

Rozszerzając dietę niemowlęcia pierwsze posiłki podajemy dokładnie zmiksowane, bez żadnych grudek. Stopniowo p...

Czytaj >>

Jajko w diecie niemowlęcia i małego dziecka.

News image

Jak wprowadzać jajko do diety? Ile jajek w tygodniu może jeść niemowlę a ile małe dziecko.

Czytaj >>

Gluten w diecie niemowlęcia

News image

Są dzieci, które nie mogą jeść niczego, co zawiera gluten, ponieważ ich organizmy nie tolerują tego składnika....

Czytaj >>

Czy mogę to dać do jedzenia dziecku?

News image

Często zadajesz sobie pytanie czy dany produkt nadaje się dla twojego dziecka. Oto odpowiedzi na kilka najczęś...

Czytaj >>

Błędy żywieniowe

News image

Najczęściej popełniane błędy w żywieniu niemowląt i małych dzieci.

Czytaj >>
fbook-osesek-250px










Wasze komentarze

 

Kolejne badania potwierdzają, że karmienie piersią poza oczywistymi zaletami dla dziecka ma też znaczący wpływ na zdrowie kobiet.(red)


laktacja_metaboliczne_170Karmienie piersią dziecka chroni kobiety przed tzw. zespołem metabolicznym, który zwiększa ryzyko chorób serca i cukrzycy typu II - wynika z amerykańskich badań, o których informuje internetowe wydanie pisma "Diabetes".

 

Ten ochronny efekt karmienia był najsilniejszy w przypadku kobiet, które miały cukrzycę ciążową, podkreśla kierująca badaniami dr Erica Gunderson, epidemiolog z centrum badawczego organizacji Kaiser Permanente w Oakland w stanie Kalifornia.

 

Zespół metaboliczny polega na współistnieniu kilku czynników, które zwiększają ryzyko cukrzycy typu 2 oraz chorób układu krążenia. Stwierdza się go na podstawie występowania otyłości brzusznej oraz przynajmniej 2 spośród 4 czynników, takich jak wysokie ciśnienie tętnicze, obniżony poziom tzw. dobrego cholesterolu, podwyższony poziom trójglicerydów we krwi oraz wysoki poziom glukozy na czczo.

 

Z pracy dr Gunderson, która ukazała się w sierpniu w piśmie "American Journal of Obstetrics and Gynecology" wynika, że kobiety z cukrzycą ciążową są 2,5 raza bardziej narażone na zespół metaboliczny w przyszłości.
Wcześniejsze badania nie dały jednoznacznej odpowiedzi na temat wpływu karmienia piersią na ryzyko zespołu metabolicznego. Niektóre z nich wskazywały, że w kilka miesięcy po porodzie kobiety karmiące piersią mają korzystniejszy poziom glukozy oraz lipidów we krwi w porównaniu z kobietami nieprodukującymi mleka. Z kolei, według innych prac karmienie nie daje takiego ochronnego efektu.

 

Naukowcy kierowani przez dr Gunderson przeprowadzili 20-letnie badania, które pozwoliły ocenić związek między karmieniem po porodzie a przypadkami występowania zespołu metabolicznego w średnim lub starszym wieku.
Objęły one 704 kobiety, które w momencie rozpoczęcia badań miały od 18 do 30 lat, nigdy wcześniej nie rodziły dziecka i nie miały objawów zespołu metabolicznego przed żadną z ciąż.

 

W okresie 20 lat objawy pozwalające stwierdzić zespół metaboliczny pojawiły się u 120 pań. Pod uwagę brano wszystkie składowe tego zaburzenia.W przypadku kobiet bez cukrzycy ciążowej, karmienie piersią obniżało ryzyko zespołu metabolicznego o 39-56 proc. zależnie od długości okresu laktacji. U kobiet, które w ciąży miały cukrzycę spadek ryzyka był jeszcze większy - 44-86 proc.
Korzyści te nie miały związku z różnicami w przyroście masy ciała, aktywności fizycznej i innymi elementami stylu życia. Charakterystyczne dla kobiet, u których nie wystąpił zespół metaboliczny były jednak mniejsza ilość tkanki tłuszczowej na brzuchu i wyższy poziom "dobrego" cholesterolu (HDL).

 

Jak komentuje dr Gunderson, wyniki te wskazują, że karmienie piersią dziecka może dawać długotrwałą ochronę przed cukrzycą typu II czy chorobą serca.Autorzy pracy podkreślają też, że potrzeba więcej badań, aby wyjaśnić mechanizm odpowiedzialny za ochronny wpływ karmienia piersią na ryzyko zaburzeń metabolicznych i związanych z nimi chorób serca oraz cukrzycy. JJJ

 

PAP - Nauka w Polsce 2009-12-13



Komentarze (0)


Napisz Komentarz
mniejsze | większe

security code
Ponizej Wpisz Kod bezpieczenstwa


busy