Tu jesteś: Strona główna Wiadomości Ciekawostki Dziecko Badania: małe dzieci jedzą za dużo soli i cukru
kalendarz ciązy tydzień po tygodniu Kalendarz rozwoju niemowlecia Rozszeranie diety niemowlęcia

Newsletter

Zapisz się i bądź na bieżąco
z oseskowymi nowościami



 

 

90 proc. dzieci w wieku od roku do trzech lat je za dużo soli, 80 proc. za dużo cukru, ich dieta jest zbyt uboga w wapń i witaminę D - wynika z badań zaprezentowanych w środę na konferencji prasowej w Warszawie. Dzieci bardzo wcześnie uczą się nawyków żywieniowych rodziców - podkreślają eksperci.

 

Z badania wynika także, że jedynie 45,5 proc. dzieci w wieku od roku do trzech lat ma prawidłowy indeks BMI (wskaźnik masy ciała). U 12,5 proc. dzieci stwierdzono niedobór, a u 14,5 proc. - znaczny niedobór masy ciała. Nadwagę i otyłość ma odpowiednio 14,5 proc. i 13 proc. dzieci. Podkreślono, że masa ciała dziecka jest odzwierciedleniem niezbilansowanej diety.


"Dziecko jest świetnym obserwatorem. Nie będzie chciało zjeść nawet najlepiej przygotowanego posiłku, jeśli na talerzu rodziców będzie zupełnie coś innego" - powiedziała prof. Halina Weker, kierownik Zakładu Żywienia w warszawskim Instytucie Matki i Dziecka. Podkreśliła, że ponad 60 proc. zbadanych dzieci je potrawy przygotowane dla dorosłej części rodziny.


Uznała, że rodzice powinni zwracać większą uwagę, czy ich dieta jest urozmaicona, czy jest lekkostrawna, bogata w warzywa, produkty zbożowe, mleczne, owoce. Przypomniała, że najlepsze są produkty naturalne, mało przetworzone lub specjalnego przeznaczenia żywieniowego dla małych dzieci. W nich zawartość cukru i soli jest redukowana.


Weker podkreśliła, że nadmiar soli łączy się z rozwojem nadciśnienia tętniczego, zaburzeniami związanymi z chorobami układu krwionośnego. Z kolei nadmiar cukru to prosta droga do otyłości. Wyjaśniła, że witamina D wpływa na gospodarkę mineralną całego organizmu - jej ilość przekłada się na prawidłowy rozwój kośćca, ale ma także wpływ na naczynia krwionośne. Niedobór wapnia w dzieciństwie zwiększa ryzyko osteoporozy w późniejszym wieku.


Z badania wynika także, że dzienne spożycie przez dzieci witamin A, witamin z grupy B, witaminy C, fosforu, magnezu, cynku i miedzi znacznie przewyższa zalecane ilości. Weker wyjaśniła, że ma to związek z częstym karmieniem dzieci produktami wzbogaconymi witaminami już przez producentów.


Prof. Piotr Socha z Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie zwrócił uwagę, że większość małych dzieci jest przekarmiana. Podkreślił, że dziecko w tym wieku powinno jeść 4-5 razy dziennie, z czego trzy posiłki powinny być większe. "Natomiast dzieci jedzą kilkanaście razy w ciągu dnia. Podawane są im owoce, chrupki, słodycze" - zaznaczył. Podkreślił, że nabyta w dzieciństwie otyłość jest trudniejsza do zrzucenia. Ocenił, że najlepszym napojem dla dzieci jest woda, a soki zawierają dużo cukru.


Badanie "Kompleksowa ocena sposobu żywienia dzieci w wieku 13-36 miesięcy w Polsce" przeprowadzono na reprezentatywnej próbie 400 dzieci w wieku 13-36 miesięcy. Badanie zostało przygotowane przez Fundację Nutricia we współpracy z Instytutem Matki i Dziecka.


PAP - Nauka w Polsce






Przeczytaj. Osesek poleca:



News image

Co kobieta w ciąży powinna wiedzieć o nowym wirusie grypy A/H1N1

Czytaj >>
News image

Nauka samodzielnego jedzenia

Czytaj >>
Komentarze (0)


Napisz Komentarz
mniejsze | większe

security code
Ponizej Wpisz Kod bezpieczenstwa


busy