Tu jesteś: Strona główna Wychowanie Rozwój Rozwój dziecka Rozwój mowy Rozwój mowy dziecka od narodzin do 7 roku życia.
ramka
fotolia 47032932

PORADNIK PREZENTOWY!

Potrzebujesz inspiracji, wybierz coś z propozycji naszego e-sklepu.

- prezent dla niemowlaka od 0-6 miesięcy
- prezent dla niemowlaka od 6-12 miesięcy
- prezent dla roczniaka 1+
- prezent dla dwulatka 2+
- prezent dla trzylatka 3+
ramka

Newsletter

Zapisz się i bądź na bieżąco
z oseskowymi nowościami




Dziecko poznaje świat, dzięki rozumieniu mowy, a umiejętność mówienia pozwala mu wyrazić swoje spostrzeżenia, pragnienia i uczucia. Podstawową wiedzę o tym, jak rozwija się mowa dziecka powinien posiadać każdy rodzic, aby umiejętnie kierować jej rozwojem. Bez tej wiedzy możesz dziecku zaszkodzić, wymagając tego, czemu sprostać nie może, czy też lekceważąc, przeoczając niepokojące sygnały. 

Nadawanie mowy i jej odbiór zależne są od czynności:
  • mózgu, z których najważniejsze są zjawiska powstające w strukturach korowych, ale ważne są także zjawiska zachodzące w układzie pozapiramidowym i drogach nerwowych;
  • narządów mownych (oddechowych, fonacyjnych i artykulacyjnych); kierowanych przez struktury korowe i zależnych także od działania nerwów obwodowych oraz od budowy anatomicznej wymienionych narządów;
  • narządu słuchu i od jego właściwości, warunkujących słyszenie i rozumienie mowy innych osób, a także kontrolę mowy własnej (w percepcji mowy bierze udział w pewnym stopniu także narząd wzroku, umożliwiający odczytywanie mowy z ruchów ust) 

 

Etapy rozwoju mowy.

Rozwój mowy dziecka od narodzin do 7 roku życia dzielimy na cztery okresy: okres melodii, okres wyrazu, okres zdania i okres swoistej mowy dziecięcej.

OKRES MELODII - OD URODZENIA DO 1 ROKU ŻYCIA


Początkowo dziecko komunikuje się z otoczeniem za pomocą krzyku, po którym można rozpoznać jego potrzeby.


Około 7-8 miesiąca życia dziecko zaczyna reagować na mowę, doskonale rozróżnia melodię mowy, tzn. na podniesiony tom reaguje płaczem, a na mowę cichą, pieszczotliwą reaguje uśmiechem, jest zadowolone.

Około 10 miesiąca życia pojawiają się echolalie. W okresie tym dziecko zaczyna przejawiać tendencję do powtarzania własnych i zasłyszanych słów. Dziecko zaczyna kojarzyć wielokrotnie powtarzane dźwięki ze wskazywaniem odpowiedniej osoby lub przedmiotu.

Około 12 miesiąca życia dziecko zaczyna rozumieć, co do niego mówimy, reaguje na swoje imię, jest w stanie zrozumieć więcej niż samo potrafi powiedzieć. Pojawiają się pierwsze wyrazy wypowiadane ze zrozumieniem.

Co ciekawe rozwój mowy w okresie melodii postępuje zazwyczaj równolegle z rozwojem fizycznym:
- fazie głużenia odpowiada umiejętność unoszenia głowy;
- gaworzeniu - umiejętność siadania,
- pierwszym wyrazom - pozycja pionowa, stawanie na nóżki.
 

OKRES WYRAZU - OD 1 DO 2 ROKU ŻYCIA


Maluch rozumie o wiele więcej słów, wyrażeń i zdań, niż jest w stanie samodzielnie wypowiedzieć. W słowniku dziecka pojawiają się samogłoski, takie jak: a, u, i, e, zazwyczaj oraz spółgłoski: p, b, m, t, d, n, ś, ć, czasem ź, dź.

Pojawiają się też onomatopeje, np. mu, chał-chał, miał, itp.

Pojawiają się wyrazy takie jak: mama, tata, papa, papu. Dziecko początkowo upraszcza budowę słów wymawiając pierwszą sylabę lub końcówkę wyrazu, np. miś-mi, daj-da, jeszcze-eszcze, zabacz-ać.

Między 14-15 miesiącem życia dziecka, następuje rozkwit wymawianych przez dziecko pojedynczych wyrazów. Jest to spowodowane burzliwym rozwojem ruchowym, jak i umysłowym dziecka. Dziecko zaczyna chodzić, następuje rozwój spostrzegania i pamięci dziecka, a także intensywne poznawanie otaczającego świata i nazywanie przez dziecko interesujących go przedmiotów, a także odgrywanie ich cech.


OKRES ZDANIA - OD 2 DO 3 ROKU ŻYCIA.


Między 2 a 3 rokiem życia następuje rozkwit mowy dziecka. Dziecko zaczyna budować zdania, początkowo są to zdania proste, które są złożone z dwóch, trzech wyrazów, następnie przechodzi w wypowiedzi dłuższe, cztero - pięcio wyrazowe. Pierwsze zdania są twierdzące, a następnie pojawiają się zdania pytające i rozkazujące. Dziecko używa przede wszystkim rzeczowników, czasowniki początkowo używane są w formie bezokolicznika. Przypadki są używane często niepoprawnie. Dziecko nie potrafi jeszcze wypowiadać poprawnie wszystkich głosek - głoski trudne, są zastępowane głoską łatwiejszą.

Dziecko słyszy błędnie wypowiedziane słowa i poprawia je. Świadczy to o różnicowaniu słuchowym prawidłowej, jak i nieprawidłowej wymowy słów. Na tym etapie mowa dziecka jest zrozumiała nie tylko dla najbliższych, ale także dla otoczenia.

W tym okresie dziecko wypowiada prawidłowo spółgłoski: p, b, m, f, w, k, g, h, t, d, n, l, oraz samogłoski ustne: a, o, u, e, y, i, a, czasem nosowe: ą, ę. Pod konie tego okresu pojawia się: s, z, c, dz, które wcześniej było zastępowane przez dziecko: ś, ź, ć, dź.

<< Początek < Poprzednia strona 1 2 Następna strona > Ostatnie >>
(Strona 1 z 2)



Warto przeczytać:
News image

Czkawka u niemowlęcia

Pielęgnacja dziecka

Czkawka pojawia się u niemowląt bardzo często, nawet kilka razy w ciągu doby. Nie jest groźną ...

Czytaj >>
News image

Nadopiekuńczość rodzicielska

Wychowanie dziecka

Przeczytaj ten artykuł by nie wpaść w pułapkę nadopiekuńczości. Roztaczamy nad naszymi pociech...

Czytaj >>
News image

Badania prenatalne.

Zdrowie i Badania w Ciąży

Co roku w Polsce rodzi się 15-17 tysięcy ciężko chorych dzieci. Dzięki badaniom prenatalnym m...

Czytaj >>
News image

Telewizja i komputer nie dla maluchów

Wychowanie dziecka

Dzieci w wieku poniżej trzech lat w ogóle nie powinny oglądać telewizji ani zabawiać się grami ...

Czytaj >>
News image

Alkohol w ciąży szkodzi

Dieta Ciężarnej

Poronienie, przedwczesny poród, uszkodzenia mózgu, wady serca, zaburzenia ogólnego rozwoju dzie...

Czytaj >>
News image

Waga noworodka a choroby nerek w dorosłym życiu

Noworodek

Chłopcy, którzy rodzą się z niedowagą lub bardzo dużą masą ciała, są narażeni na przewlekłe cho...

Czytaj >>
News image

Czy dziecko się najada?

Karmienie piersią.

Pierwszy miesiąc po porodzie, to dla dziecka też jest duży stres i często zdarza się, że noworo...

Czytaj >>
News image

Pielęgnacja włosów noworodka i niemowlęcia

Pielęgnacja dziecka

Niektóre dzieci rodzą się z bujną czupryną, inne z delikatnym meszkiem, a niektóre maluszki prz...

Czytaj >>

Komentarze (16)

... Napisane przez ASIA, lipiec 03, 2013
Niesamowite ;]
... Napisane przez Mama bez sił, lipiec 11, 2012
A mój trzylatek bardzo ładnie mówi, buzia mu się nie zamyka. Konstruuje sensowne wypowiedzi i niby jest ok. Ale strasznie "przezywa" budując rymowanki np. misiu-kisiu, mama-kama, królik-srulik (którym doprowadza mnie do szaleństwa i rozpaczy) itp. Czy to norma rozwojowa? Czy to bunt?
... Napisane przez She, marzec 16, 2012
jasne, wszystkie tutaj chwalicie jak to szybko wasze dzieci zaczeły mówić a potem jak słucham wypowiedzi w szkole jako nauczycielka to szkoda słów
... Napisane przez tatuś, październik 20, 2011
Mój synek ma 10 tyg. i już pięknie mówi a-g, a jak się do niego mówi to chętnie odpowiada, zaczyna głużyć.
... Napisane przez Wiola, sierpień 09, 2011
moj synek jak mial 10 miesiecy juz chodzil, teraz ma trzy latka a jeszcze zbyt dobrze nie mowi tylko to co jest mu potrzebne, jak chce by powtorzyl jakis wyraz to mowi "nie" i wypina jezyk. czy powinnam isc z nim do lekarza??
... Napisane przez ewelina, sierpień 05, 2011
Mój synek zacząl siedziec jak mial 5 miesięcy, teraz ma 2,5 roku i dopiero zaczyna mówić pojedyncze wyrazy do tej pory było tylko mama i tata.Kazde dziecko samo decydeuje na co jest gotowe i wtedy podejmuje próbe nie naciskajmy.
... Napisane przez Monika, czerwiec 22, 2011
DO ---magda, styczeń 06, 2009

Dziewczyno, polecam dr Grodner, Dziekanów Leśny, mam nadzieję że to odczytasz
... Napisane przez Misia, grudzień 31, 2010
"Nie gaworzą dzieci niesłyszące."
Wierzyć temu????? Dziecko reaguje na swoje imię, na dzień dobry -=- wyciąga rączkę,na halas marszczy sie lub płacze itd...---- ale nie gaworzy... czy to znaczy ,że jest niesłyszące????
Ma 6 m-cy i tylko wydaje dźwieki aaaa jeśli ma w buzi palec ...podczas zasypiania ,kiedy kończe nucic kołysanke zaczyna samo "nucić"aaaaaa i zasypia...
sporadycznie wydaje jakies dźwięki na pewno nie głoski... ale często jak jest niezadowolone "trzeszczy" czyli wydaje twardze mruczenie....
Czy te objawy wskazuja na konieczność szukania pomocy u specjalisty? Jakiego>
... Napisane przez Ewa, grudzień 16, 2010
Tu jest napisane , ze ekspert jest neurologopedą, a na nastepnej stronie nazywana jest pania doktor,nie znalazlam informacji, ze obronila prace doktorska i ma tytul doktora...bo logopeda lekarzem nie jest
... Napisane przez Marysia, styczeń 23, 2009
No właśnie za głowę się złapałam jak przeczytałam, ze konsultacja merytoryczna do tego artykułu odbyła się z neurologopedą - i to jeszcze nazwisko podane!:)
To oczywiście bzdura, że głoski "p,b,d,t,n" sa głoskami tylnojęzykowymi!!! Zastanawiam się w ilu jeszcze artykułach autorzy wypisują takie bzdury... a nieświadomi niczego rodzice zapoznają się nimi.
... Napisane przez magda, styczeń 06, 2009
a moja Julianka ma 2,5roku nie mówi, nie siedzi i co mam zrobic żyły sobie wypruc, jak żadna rehabilitacja nie przynosi efektów nie wiem do jakiego lekarza juz jechać. moja wina że mam niepełnosprawne dziecko i wszyscy nim gradzą i traktuja jak jakiegoś wyrzutka :cry
... Napisane przez marcela, listopad 02, 2008
bardzo proszę o podanie literatury z której korzystano podzas pisania tego artykułu szczególnie jeśli chodzi o Nadawanie mowy i jej odbiór zależne są od czynności... potrzebne mi to do pracy lic!
... Napisane przez DARO, październik 05, 2008
:grin MOJA ROKULKA MOWI GU-GU :)
... Napisane przez sylwia, październik 04, 2008
moja niunia ma już prawie 6mc i z jej ustek wydobywa się : mama , od wczoraj papa natomiast jeszcze nie siedzi ale bardzo się rwie do siadania :)
... Napisane przez gosik, sierpień 29, 2008
moje maleństwo ma 9,5 m-ca nie siedzi i nie wstaje, a mówi : mama, tata,baba, da, am
... Napisane przez Aga, sierpień 16, 2008
"tylnojęzykowe - p, b, t, d, k, g, n"
Spośród podanych spółgłosek tylko [k] i [g] są tylnojęzykowe.

Napisz Komentarz
mniejsze | większe

security code
Ponizej Wpisz Kod bezpieczenstwa


busy