Nowy Artykuł

Dieta na płodność dla przyszłych rodziców

Dieta odgrywa ważną rolę podczas starania się o dziecko. Powinna być ona jak najbardziej urozmaicona, oparta o produkty świeże, naturalne i nisko przetworzone. Jej uzupełnieniem może być suplementacja najważniejszymi składnikami odżywczymi, takimi jak witaminy A, C, E i D.

Dieta na płodność dla przyszłych rodziców
Nowy
Artykuł

Najważniejsze witaminy i minerały

W przygotowaniach do powiększenia rodziny, które najlepiej rozpocząć z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, istotną rolę odgrywa styl życia, a przede wszystkim dieta. Warto zwrócić wtedy szczególną uwagę na rodzaj spożywanych posiłków i przekąsek oraz nawyki żywieniowe. Dotyczy to obojga przyszłych rodziców, ponieważ wysoka podaż odpowiednich witamin, minerałów, kwasów i innych składników korzystnie wpływa zarówno na procesy spermatogenezy, jak i jakość endometrium. 

Ważna jest witamina B9, czyli kwas foliowy, na której temat więcej informacji znajduje się na stronie internetowej https://sklep.medme.pl/mama-i-dziecko/kwas-foliowy,k725. Na organizm pozytywnie oddziałują również inne witamin z grupy B, zwłaszcza B6 i B12. W diecie nie może zabraknąć takich składników, jak: żelazo, cynk, wapń, selen, magnez czy koenzym Q10 i b-karoten. Należy zadbać też o odpowiednią podaż białka, tłuszczów nienasyconych i węglowodanów złożonych.

Dieta powinna obejmować produkty jak najmniej przetworzone, o niskiej zawartości soli, cukru i izomerów typu trans. Żywność musi być świeża, naturalna oraz bogata w antyoksydanty, błonnik i inne związki organiczne. Największe znaczenie w poprawie płodności przypisuje się m.in. witaminie C, która dobroczynnie wpływa na konsystencję śluzu obecnego w układzie rozrodczym, a dodatkowo podwyższa poziom kwasu skrobiowego w pęcherzykach Graafa. Równie istotne są witaminy A, E i D, które wspomagają płodność poprzez poprawę gospodarki hormonalnej i metabolicznej. 

Źródła składników odżywczych

Najważniejsze składniki odżywcze wpływające na poprawę płodności u kobiet i mężczyzn znajdują się m.in. w zielonych warzywach i różnego rodzaju świeżych owocach. Dobroczynne działanie mają przede wszystkim czerwone porzeczki, cytrusy, winogrona, granaty, brzoskwinie, natka pietruszki, szpinak, szparagi, brokuły, brukselka i kapusta. Cenne są ponadto pomidory, buraki, marchew i papryka, a także rośliny strączkowe, m.in. groch, soczewica, ciecierzyca, fasola szparagowa. 

W diecie na płodność nie może zabraknąć oliwy z oliwek i innych olejów roślinnych, w tym rzepakowego, lnianego, makowego, sezamowego czy z awokado. Zdrowe tłuszcze i inne ważne mikroelementy posiadają też ryby, zwłaszcza takie jak łosoś, tuńczyk, makrela i sardynki. Warto jeszcze uwzględnić kurze jaja, szczególnie przygotowane na miękko lub z patelni, ale bez ściętego żółtka. Zaleca się częściej sięgać po produkty pełnoziarniste oraz różnorodne kasze, ryże i makarony, a także skubać jako przekąskę lub dodawać do sałatek i kanapek pestki dyni i słonecznik lub orzechy włoskie i laskowe. Nie wolno zapominać o odpowiednim nawadnianiu organizmu.

fot.
materiały partnera