Dieta w ciąży. Co jeść.

Od dnia poczęcia z zapłodnionego jaja rozwija się w Tobie mały człowiek, aby organizm dziecka rozwijał się prawidłowo musisz dostarczać mu odpowiednią dawkę wartościowego budulca.

co jesc w ciazy
Od dnia poczęcia z zapłodnionego jaja rozwija się w Tobie mały człowiek, aby organizm dziecka rozwijał się prawidłowo musisz dostarczać mu odpowiednią dawkę wartościowego budulca. Czyli zdrowo się odżywiać.
Pamiętaj jednak, że w ciąży masz jeść dla dwojga a nie za dwoje!! No chyba, że nie zależy Ci na powrocie do wagi z przed ciąży i zdrowiu. Dieta ciężarówki musi być różnorodna i bogata w składniki odżywcze.

Wybierając produkty spożywcze kieruj się zasadami:

  • kupuj produkty z pewnego źródła
  • kupuj produkty świeże zwracaj uwagę na date przydatności do spożycia
  • wybieraj produkty jak najmniej naszpikowane chemią i jak najmniej przetworzone
  • unikaj dań gotowych
  • jeśli odpycha Cię o jakiejś potrawy, nie zmuszaj się - kobieta w ciąży ma wyostrzony zmysł smaku i powonienia, dzięki temu organizm ostrzega Cię przed produktami niekorzystnymi dla Ciebie i dziecka
  • unikaj zapychaczy będących źródłem pustych kalorii, zamiast chipsów lepiej schrupać parę orzechów czy rodzynek

Zdrowie na talerzu. Czyli co warto jeść.

Produkty zbożowe to cenne źródło białka, błonnika i witamin z grupy B - pełnoziarniste pieczywo i makarony, płatki owsiane, brązowy ryż, grube kasze. Produkty zbożowe powinnaś spożywać do każdego posiłku. Nie mniej niż 4 porcje - 1 porcja to kromka ciemnego pieczywa, ½ szklanki kaszy lub ryżu.

Warzywa - jedz do każdego posiłku najlepiej surowe lub gotowane na parze. Staraj się jeść różne warzywa. Nie unikaj warzyw strączkowych i kapustnych. Codziennie w twoim menu powinno znaleźć się ok. 650g warzyw.

Owoce - szczególnie polecane te, które są bogate w witaminę C - jabłka, czarne porzeczki, jagody, truskawki. Również suszone owoce warto włączyć do diety ze względu na zawartość błonnika i właściwości przeczyszczające. Owoce spożywaj codziennie mniej więcej ok. 350g

Jajka - zawierają dużo wartościowego białka. Ze względu na zawartość cholesterolu nie więcej niż jedno dziennie.

Mięso, drób, wędliny - wybieraj świeże i chude, jedz różne rodzaje mięsa, bo jest ono źródłem białka i łatwo przyswajalnego żelaza. Zalecane spożycie ok. 200g dziennie.

Ryby i owoce morza - koniecznie powinny znaleźć się w diecie kobiety ciężarnej są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych w szczególności kwasów omega-3, które mają dobroczynny wpływ na rozwój mózgu nienarodzonego dziecka. Jedz 2-3 razy w tygodniu, najlepiej gotowane na parze lub pieczone w folii.

Mleko i przetwory mleczne - również powinny znaleźć miejsce w codziennej diecie, bo to niezastąpione źródło wapnia, budulca kości i zębów. Jeśli nie lubisz pić mleka zastąp je kefirem, maślanką, jogurtem. Wypijaj 3-4 kubeczki dziennie.

Tłuszcze roślinne - oliwa z oliwek czy olej z pestek winogron dostarczają, nienasyconych kwasów tłuszczowych. Dodawaj je do surówek i sałatek. Wybieraj te dobrej jakości.

Woda - w ciąży powinnaś wypijać ok. 2-3 litrów płynów dziennie.
 

Pamiętaj by Twoja dieta była zróżnicowana i kolorowa.

Nie jedz za dwoje, a dla dwojga to bardzo ważna zasada.

Jedz małe porcje za to często i oczywiście dużo pij.

Okres ciąży i karmienia piersią do dobry czas na zmianę nawyków żywieniowych.

Autor
osesek.pl
Źródło zdjęcia
Fotolia
 

Dieta w ciąży. Co jeść. - komentarze

ola2014-08-07 23:06:52

ja uzupelniam jezcze kwas DHA pregnoferem DHA od oleofarmu. To bardzo wazne w diecie matki

kiki2014-05-16 01:39:30

Ja uwielbia warzywa na parze :) nie wiem, czy to przez ciążę mam na nie taką chęć, ale jeśli tak to świetnie. Muszę też rozejrzeć się za parowarem :)

karmii2014-05-14 22:03:04

mi teściowa na wiesc o ciazy kupiła parowar philipiak, który muszę przyznać bardzo się przydał :)

Viva La Vita2012-08-16 16:44:46

Dieta kobiety w ciąży powinna być idealnie zbilansowana i dobrana indywidualnie do potrzeb każdej kobiety. Dlatego warto skorzystać z systemu, który taką dietę ułoży specjalnie dla nas, gdy wprowadzimy do niego wszystkie niezbędne informacje http://vivalavita.pl/dieta-die...

Aldona2012-02-04 00:45:53

Kobiety w ciąży potrzebują dodatkowo do dobrze skomponowanej diety brać różne suplementy. Słyszałam że bardzo dobry dla kobiet w ciąży (i nie tylko) jest Floradix z żelazem i witaminami...Preparat ten ułatwia wchłanianie cennych składników dzięki zawartości witaminy C, nie powoduje zaparć, nie zawiera alkoholu, ani środków konserwujących i barwników.Polecam!