Proste zabawy dla rozwoju niemowlęcia

Pomysły na zabawy do których nie są potrzebne żadne drogie zabawki, a które stymulują rozwój poznawczy i emocjonalny dziecka.

proste zabawy z niemowlakiem

Wspólna zabawa rodzica i dziecka jest bardzo ważna dla rozwoju niemowlęcia. Są zabawy stare jak świat, do których nie są nam potrzebne żadne drogie zabawki, a które stymulują rozwój poznawczy i emocjonalny dziecka. Potrzebujesz tylko trochę wolnego czasu, który całkowicie poświęcisz niemowlęciu, dobry nastrój i was dwoje, niewiele a jak będzie zabawa.

Zabawy ruchowe

Zabawy ruchowe angażując układ przedsionkowy wspomagają prawidłową integrację zmysłową i równocześnie usprawniają pracę kory mózgowej, pozwalają dziecku poza trenowaniem mięśni na odczuwanie własnego ciała w przestrzeni.

Falowanie

Weź dziecko na ręce, delikatnie opuszczaj w dół i unoś do góry.

Wielkie „fru"

Połóż malucha brzuchem na swoim przedramieniu, tak by twoja dłoń znalazła się pod jego klatką piersiową. Drugie przedramię połóż pod główką szkraba. W takiej „kołysce" dzidziuś leży w miarę stabilnie i czuje się pewnie. Ty zaś upewnij się, że wokół siebie masz sporo wolnej przestrzeni. Teraz możesz naśladować ruch samolotowych akrobacji. Możesz też pokręcić się wokół własnej osi. Byle tylko niezbyt szybko.

Jak na statku

Połóż brzuchem na swoim brzuch malucha przytul i delikatnie przechylaj się z lewej na prawą. Robiąc to mów a teraz na lewo a teraz na prawo

Turlanie

Turlaj dziecko na kocyku. Możesz zawijać malucha w mały kocyk a potem udawać ze kroisz go jak naleśnika.

Samochodem w siną dal

Weź dziecko na kolana i zmień się w terenowy samochód, przedzierający się przez bezdroża. Informuj o stanie nawierzchni, np.: "piachy" (kołysz go łagodnie), "kamienie" (lekkie podskoki), "rów!" (gwałtowny, choć w pełni kontrolowany podskok z ewentualnym uniesieniem na rękach).

Zabawy dotykowe

Dotyk działa antystresowo powodując wydzielanie w mózgu hormonu wzrostu GH i endorfin, substancji chemicznych, które powodują przyśpieszenie rozwoju a dodatkowo niwelują skutki stresu. Dotyk delikatnie wspomaga rozwój fizyczny (ruchowy) poprzez wpływ na dojrzewanie układu nerwowego - tworzenie komórek nerwowych, sieci neuronalnej i osłonki mielinowej. Dotyk ułatwia budowanie schematu własnego ciała tzn. pomaga w poczuciu świadomości własnego ciała, jego granic, poszczególnych części. Dziecko, które się rodzi nie odróżnia siebie od otoczenia, nie ma poczucia własnego ciała, odrębności fizycznej i psychicznej - tak jakby nie wie ze istnieje.

Paluszek gilgoczek

Nawiąż kontakt wzrokowy z dzieckiem, zamachaj dłonią, pokaż paluszka gilgoczka i z uśmiechem powiedz: "Idzie paluszek gilgoczek i połaskocze ....( tu imię dziecka) w brzuszek". Powoli poruszając palcami, zbliżaj je do skóry dziecka i delikatnie łaskotaj. Powtórz kilka razy łaskocząc w różne części ciała i oczywiście nazywaj je.

Uwaga leci pszczoła!

Trzymając dziecko na rękach siądź sobie wygodnie. Unieś palec w górę i zataczaj nim koła, udając brzęczenie pszczoły. Posadź pszczółkę na policzku malucha i delikatnie go połaskocz. Powtórz zabawę kilka razy tak, aby mógł wodzić oczami za Twoim palcem.

Masażyki

Ważyła sroczka kaszkę

Weź w swoją dłoń rączkę dziecka, drugą ręką po kolei delikatnie zaginaj paluszki dziecka do środka, mówiąc przy tym wierszyk:
Sroczka kaszkę warzyła (w rączce malucha mieszaj jak w miseczce).
Dzieci swoje karmiła.
Temu dała - na łyżeczce (zaginasz pierwszy paluszek).
Temu dała - na miseczce (drugi plauszek).
Temu dała - na spodeczku (trzeci).
Temu dała w garnuszeczku (czwarty).
A dla tego (dochodzisz do kciuka)? Nic nie miała!
I frrr!!! Po więcej poleciała (naśladuj rękami ruch skrzydeł ptaka).

Podkuwanie konika

Tu podkóweczka tu, tu, tu
(rysujemy palcem na stopie dziecka kształt podkowy)
Tu gwoździczek tu, tu, tu
(delikatnie kłujemy dziecko w stopę)
I młoteczkiem: puk, puk, puk
(delikatnie palcem udajemy uderzenia młotka)
I pilniczkiem: pitu pitu, pitu
(jeździmy dziecku po stopie palcem,
udając, ze szlifujemy pilnikiem gwoździe.
Dziecko ten ruch łaskocze, więc się śmieje i wyciąga zaraz drugą nogę do podbicia podkóweczki)

Poznajemy ciało

Idzie, idzie stonoga a tu... noga!
Idzie, idzie malec a tu... palec!
Idzie, idzie koń a tu... dłoń!
Leci, leci sowa a tu... głowa!
Leci, leci kos a tu...nos!

Zabawy na myślenie abstrakcyjne

W 4 miesiącu życia wzrasta u dziecka ciekawość i rozwija się aktywność. Nie tylko biernie przyswaja informacje, ale także próbuje je sam zdobywać. Zapamiętuje wszystko, co widzi lub słyszy. W 6 miesiącu dziecko odkrywa, że osoby czy przedmioty istnieją w rzeczywistości, chociaż w danym momencie ich nie widzi.

Jest! Nie ma!

Pokazuj dziecku kolorową zabawkę lub jakiś duży przedmiot o intensywnych kolorach. Gdy maluch skupi na nim wzrok zakryj ją na chwilę np. tetrową pieluchą "O! Nie ma". Po kilku sekundach odkryj i zawołaj: "O! Jest!"

A kuku! Gdzie jest mama?

Zwróć na siebie uwagę dziecka, a potem przykryj swoją głowę i twarz pieluszką lub chusteczką i zapytaj gdzie jest Mama? Po kilku sekundach zrzuć zasłonę i wykrzyknij radośnie „A kuku tu jestem!".

A kuku! Gdzie jest moje maleństwo?

Cieniutką pieluszką tetrową na krótką chwilę przykryj buzię dziecka i zapytaj gdzie jest moje maleństwo? Po chwili zdejmij pieluszkę z radosnym okrzykiem „A tu jesteś".

Gdzie jest...?

Schowaj w dłoni jakiś mały przedmiot, np. kamyk lub koralik. Otwórz dłoń i pokaż go dziecku, a następnie znów ją zamknij. Zapytaj "gdzie jest koralik?", znów otwórz dłoń i pokaż dziecku, że koralik wciąż tam jest, choć przez chwilę nie było go widać.

Gdzie się schował ...?

Pokazujemy dziecku np. małego misia. Wkładając go pod poduszkę zapytaj „a gdzie się schował misio?" Pochwali wyciągamy misia z pod poduszki i z wielką radością wołamy „a tu jesteś misiu". Dziecko na tym etapie rozwoju powinno widzieć gdzie misia chowamy. Zachęcaj dziecko by samo szukało zabawki.

Gdzie zapodziała się rączka?

Ubieranie to też zabawa: gdy wkładasz dziecku rękę do rękawa, zdziw się, że rączka gdzieś się "zgubiła", a potem uciesz się, że się "znalazła".

Było, niema, jest

Zwiń dużą kartę papieru najlepiej sztywnego i kolorowego w rulon. Pokaż malcowi zabawkę, a następnie wrzuć ją do rulonu. Gdy zabawka wyląduje na jego kolanach lub na dywanie, będzie bardzo zaskoczony!

Życzymy wspaniałej zabawy :-)

Autor
redakcja oseseka
fot.
Fotolia